10 tips voor thuisonderwijs


Thuiswerken is voor iedereen een uitdaging. Zeker ook voor ouders van kinderen die (vermoedelijk) hoogbegaafd en/ of hoogsensitief zijn. Daarom deel ik tijdens de lockdown elke dag een tip om het thuiswerken en thuisonderwijs makkelijker te maken voor jezelf en je kind!

TIP 1: GEEF RUIMTE AAN AUTONOMIE

Hoogbegaafde en hoogsensitieve (hb/hsp) kinderen hebben een grote behoefte aan autonomie. Aan ‘zelluf doen!’ Geef hier (binnen jouw grenzen) dan ook ruimte voor. Laat je kind bijvoorbeeld zelf kiezen in welke volgorde het zijn schooltaken maakt. Of als het al wat ouder is: laat het zelf bepalen op welke dag het wat doet, mits het aan het eind van de week maar gedaan is.

Bedenk wat je oké vindt en wat niet. Wellicht mag jouw kind zelf kiezen waar het zijn taken uitvoert (op de grond, boven, in de keuken, achterstevoren...) of wanneer het pauzeert, wat de beloning is als het af is, wat jullie lunchen, hoe laat het aan de slag gaat, etc. etc.

TIP 2: BEGELEID DE MOEILIJKERE TAKEN

Hoogbegaafde kinderen zijn vaak verder in hun ontwikkeling dan leeftijdsgenoten. Daardoor is het standaard werk van de klas vaak niet op het niveau van je kind. Kort gezegd: het leert er (te) weinig van. Daarom krijgen veel hoogbegaafde kinderen verrijkende en verdiepende opdrachten.

Ik hoop dat school dit mee heeft gegeven.

Neem de tijd om je kind bij dit werk te begeleiden! Als het werk op hun leerniveau is zullen ze vragen hebben en hulp nodig hebben!

 

Stimuleer je kind om vragen te stellen. Dus niet: “Ik snap het niet”, maar: “Wil je me deze opdracht uitleggen?” Geef tips in plaats van het antwoord. Dus bijvoorbeeld: “Wat is de eerste stap? Hoe reken je dat uit? Waar kun je dit opzoeken? Lees de opdracht nog eens.” Beloon alles wat je kind al goed doet! Elk stapje dat het zet, verdient een compliment. En als het echt vast loopt geef jij natuurlijk aan wat de volgende stap is (maar niet wat het antwoord is 😉)

 

Heeft je kind geen uitdagend werk of pluswerk meegekregen?

Zoek dan zelf iets interessants op. Laat je kind hier in meedenken. Wat zou het graag willen leren? Over welk onderwerp wil het meer weten?

Op futurenl.org vind je hele leuke uitdagende opdrachten. Of kijk eens op museumkids.nl. Echte aanraders!

TIP 3: GA ELKE DAG NAAR BUITEN

HB/HSP kinderen denken veel na. Hun hoofd draait overuren. Om het hoofd uit te zetten en tot rust te komen, hebben ze een zetje nodig.

In de natuur kom je het snelst tot rust. Het gevoel van de wind en de zon, de geur van de aarde en de planten en het geluid van water en dieren ontspant het brein snel.

Ga dus elke dag naar buiten. Ook als de zon niet schijnt.

En als het lukt, ga dan geregeld de natuur in. Daar laad zowel jij als je kind enorm van op!

 

Maak een buitenbingo. Iedereen noteert een paar dingen om buiten te doen in een raster van bijv. 3x3 vakjes. Voetballen, hardlopen, verstoppertje, wandelen, fietsen, skaten, stoepkrijten....

Elke dag streep je iets af. Wanneer is de kaart vol? Wat is de beloning?

TIP 4: CREËER JE EIGEN RITME

Hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen hebben een grote behoefte aan duidelijkheid. Zij voelen zich geregeld anders of onbegrepen en op hun jonge leeftijd begrijpen ze nog niet waarom dat zo is. Daardoor kan onrust ontstaan. Zorg dus voor rust en duidelijkheid!

Bedenk samen wat het beste ritme is voor jullie. Laat je kind meedenken en maak samen een schema of vul een planbord in.

Je hoeft niet alles te plannen als je dat niet fijn vindt, je kunt er ook voor kiezen alleen de vaste afspraken in te vullen. Jouw werktijden, de tijden dat je kind online moet zijn, etc. De rest van de dag kun je dan vrij invullen.  Kijk welke manier bij jou en je gezin past!

TIP 5: ZORG GOED VOOR JEZELF

Deze lockdown is een intensieve periode voor jou als ouder. Een HB/ HSP kind vraagt veel aandacht, uitleg en uitdaging. Het is dus nog belangrijker dan anders dat je goed voor jezelf zorgt. Als jij compleet overprikkeld of oververmoeid bent, kun je niet goed voor je kinderen zorgen.

 

Een coach vertelde mij ooit het volgende: ‘Als een leeuwenmoeder op jacht gaat, laat ze haar welpjes een lange tijd alleen. Als ze dan eindelijk wat heeft gevangen is ze moe en heeft ze honger. Maar haar welpjes zijn ook alleen. Wat doet ze dan als eerste? Ze eet een deel van de prooi, rust uit, en zorgt dat ze heelhuids weer thuiskomt!’

 

Pak een stapel briefjes en schrijf op elk briefje iets waardoor jij tot rust komt, of waar jij energie van krijgt. Dit kan iets kleins zijn: een kopje thee drinken terwijl het nog warm is, of iets groters: een uur wandelen met een vriendin. Doe de briefjes in een pot en trek elke ochtend een briefje. Organiseer voor jezelf dat het mogelijk is deze taak uit te voeren.

TIP 6: OBSERVEER JE KIND

Je ziet je kind deze dagen heel veel, het ideale moment om het eens goed te observeren. Dan kun je straks in gesprek met de leerkracht.

Wat zie jij? Wat ziet de leerkracht? Wat zijn overeenkomsten/verschillen? Kunnen jullie tot een gezamenlijke aanpak komen? Wat kun jij hiermee in je opvoeding en wat kunnen zij er mee in het onderwijs?

Observeer hoe je kind zijn schoolwerk doet. Zowel op inhoud (welke opdrachten zijn makkelijk, welke moeilijker), als op werkhouding. Zet je kind door als het moeilijk wordt, weet je kind wat hij moet doen bij een taak? Werkt het adequaat? Wanneer raakt het gedemotiveerd? Etc. Noteer je bevindingen, dan heb je concrete voorbeelden voor het gesprek later.

TIP 7: CHOOSE YOUR BATTLES

Met alle gezinsleden in huis, deadlines van werk, verplichte schooltaken en weinig afleiding, is er meer spanning in huis. Hb/hsp kinderen zijn extra gevoelig voor deze spanningen, waardoor er misschien nog wel meer onrust ontstaat in huis!

Laat dus af en toe wat gaan waar je anders wat strenger in bent. Bedenk wat voor jou en jullie écht belangrijk is en waar je, waar nodig, de strijd aangaat.

En de andere dingen: let it gooooo, let it goooo. Dan is het voor iedereen beter vol te houden.

TIP 8: BELEG EEN FAMILIEVERGADERING

Hoogbegaafde kinderen hebben een kritische instelling. Ze hebben een sterk reflecterend vermogen en stellen dan ook graag regels ter discussie.

Deze kinderen krijgen vaak te horen dat ze betweterig of brutaal zijn, terwijl ze enkel vragen stellen bij wat ze zien en horen.

 

Geef vandaag eens ruimte aan deze kwaliteit. Beleg een familievergadering. Iedereen mag meepraten. Behandel je kind als gelijkwaardig in dit gesprek, ongeacht zijn leeftijd!

Bespreek wat goed gaat in het gezin. En wat (nog) niet. Welke dingen kunnen anders?

Luister goed naar je kind en neem serieus wat het zegt. Wees niet bang om toe te geven of om dingen te veranderen!

Stel vragen: hoe bedoel je dat? Welke oplossing zie jij? Wat betekent dat voor mij? En voor jou?

Sluit af met duidelijke afspraken/regels voor de komende week.

TIP 9: LET OP ONDERPRIKKELING

Veel ouders van hb/hsp kinderen zijn bekend met overprikkeling.

Onderprikkeling is vaak minder bekend. De signalen kunnen erg op elkaar lijken: je kind zoekt de grenzen op, luistert slechter, zeurt en dreint…

Maar als je goed kijkt, zie je wel degelijk verschil.

Waar bij overprikkeling vooral heftige boosheid en verdriet opspelen, zie je bij onderprikkeling meer ‘zeurderig’ gedrag: “nouhou…”, lusteloosheid en komen ze minder tot spelen.

 

Tijd voor actie! Onderneem iets nieuws! Je kind heeft nieuwe prikkels nodig!

Ontdek een nieuwe omgeving (de speeltuin in een ander dorp, geocachen op een half uur rijden van huis, etc.), doe een activiteit die je nog nooit gedaan hebt, speel een nieuw spel.

Erg leuk om te doen: een autopuzzeltocht! Google voor iets in jouw buurt of kijk op autopuzzeltocht.nl of autospeurtocht.nl.

TIP 10: MAAK TIJD VOOR CREATIEF DENKEN

Hoogbegaafden en hoogsensitieven zijn creatieve denkers. Wat is het heerlijk als deze kwaliteit eens volop in de schijnwerpers mag staan!

Een simpel uit te voeren opdracht: pak een voorwerp uit het huis en bedenk wat je er allemaal mee kan doen, behalve waar het voor bedoeld is. Wat kun je dus met een pen behalve schrijven? Of met een koffiekopje, de laptop, een boterham, een kam, etc. etc. En het hoeft niet echt te kunnen, dus een kam kan ook een ladder zijn voor de kaboutertjes!

 

Laat de oudere kinderen dit ook verbeelden middels een foto, stopmotionfilmpje, voorstelling, collage, etc.

Kan ik je nog ergens mee helpen?

 

Wil je even sparren? Loop je ergens tegen aan?

Wil je wat dieper op jullie specifieke situatie ingaan?

 

Bel of mail me dan voor een afspraak!

06-28954626 / jojanneke@bloeiendadvies.nl