Laat het HB brein gas geven!

 

Wij wonen vlak bij de dijk, een heerlijke plek. Met mooi weer is dit een walhalla voor toeristen: toeren met je cabrio of oldtimer, als motorrijder lekker in de bochten hangen en vol gas op de rechte stukken. Dat laatste is dan weer minder fijn voor de omwonenden, want: overlast. Daarom geldt op grote stukken dijk een maximum snelheid van 30 km/u.

Dit is natuurlijk super vervelend voor die motorrijder, of als je gewoon zo snel mogelijk naar je plaats van bestemming wilt, of als je in een raceagen rijdt... Dan wil je gewoon lekker gas geven!

 

Hoogbegaafde kinderen willen ook 'gewoon lekker gas geven'. Hun brein heeft het vermogen te denken op de snelheid van die van een racewagen of snelle motor. Maar in het regulier onderwijs worden ze vaak gedwongen om 30, 50 of 80 km/u te gaan. En soms, in de plusklas, of bij gelijkgestemden bijvoorbeeld, mogen ze wel even 140.

 

Het hoogbegaafde brein is niet gemaakt om 80 km/u te gaan. Het is gemaakt om het grootste deel van de tijd 140km/u te gaan!

 

Het brein heeft het nodig om gevoed te worden met interessante zaken, met gesprekken met ontwikkelingsgelijken, met nieuwe dingen zodat het verbanden kan leggen.

Dat is geen kwestie van luxe, van gunnen, maar bittere noodzaak om goed te kunnen functioneren!

 

Zet je in om de talenten van het hoogbegaafde kind te laten bloeien!

Wat mij betreft kunnen we veel meer momenten creeëren dat hoogbegaafde kinderen lekker gas mogen geven! Niet af en toe, één keer per week in een plusklas, maar dagelijks. Niet een half uurtje per dag of af en toe een opdracht, maar het grootste deel van de tijd.

 

Deze aanpak vraagt echter wel inzet. Van de pedagogisch medewerker of leerkracht, van ouders en van het kind zelf. Want als je alleen nog maar hebt leren rijden op binnenwegen, is de snelweg op gaan opeens een echte uitdaging! Dat is spannend en het vraagt om andere vaardigheden en doorzettingsvermogen.

 

 Maar hoe dan?!

Begin met in kaart brengen wat het kind al kan en wat het nog te leren heeft. Niet alleen cognitief, maar (juist!) ook wat betreft vaardigheden en strategieën. Kijk bijvoorbeeld naar doorzettingsvermogen, structuur aanbrengen in een taak en reflecteren op het proces.

 

Heb je dit goed in beeld, kijk dan waar je tijd kunt winnen en de lesstof kunt inkorten. Wat beheerst het kind al? Daarvan kan het dus minder maken of stukken overslaan. De tijd die je daarmee wint kun je vervolgens inzetten voor verrijkende taken.

 

Als je opdrachten op leerniveau hebt zal het kind vragen hebben en begeleiding nodig hebben. Het zal fouten gaan maken.

En een 7 jarige die dat voor het eerst ervaart, kan best flink gefrustreerd raken. Of de taak zelfs gaan mijden. En daar kom jij als leerkracht of pedagogisch medewerker om de hoek. Begeleid het kind, bereid het voor op wat komt en wees beschikbaar voor vragen en ondersteuning. Net zoals je bij alle kinderen in je groep doet.  

 

Laten we in elk geval stoppen met 'af en toe een uurtje plusklas' en gaan inzien dat (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen elke dag, elke les, wat anders nodig hebben dan het standaard leerstofaanbod. Zodat hun brein mag doen waar het goed in is. Het kind leert dan al op jonge leeftijd dat het snelle denken een kwaliteit is dat ingezet mag worden en niet hoeft te worden afgeremd. Want:

 

"De dingen die jou anders maken, zijn de dingen die jou maken tot wie je bent"

-Winnie de Poeh-

 

Meer info en verder praten?

Heb je vragen over jouw hoogbegaafde kind of leerling(en) en wil je sparren? Ik ga graag samen met je op zoek naar het gaspedaal! Neem contact met me op via jojanneke@bloeiendadvies.nl

 

 

P.S. Ook vanuit de subsidie van het Nationaal Programma Onderwijs kun je mij inschakelen om Passend Onderwijs te creëren voor jullie hoogbegaafde leerlingen. Bel of mail gerust voor een offerte op maat!